Voor wie?
Ik kreeg net te horen dat mijn kind (uitzonderlijk) hoogbegaafd is.
Wat nu?
Gezocht: spreker voor onze studiedag die niet alleen theorie brengt, maar ook veel praktische tips.
Mijn kind is een echte kameleon, hij laat niet zien wat hij kan op school.
Ik zoek een luisterend oor waar ik terecht
kan met de zorgen rond mijn CSF/ hoogbegaafd kind.
Zou mijn kind hoogbegaafd zijn? Ik weet het niet goed. Wat moet ik nu doen?
Mijn kind verveelt zich zo hard op school …
Ik wil als ouder ook graag bijleren over hoogbegaafdheid!
Opvoeden van een hoogbegaafd / CSF kind vind ik niet makkelijk.
Help, mijn kind is een onderpresteerder!
Een jaartje overslaan, is dat wel een goed idee?
Ik wil iets doen voor de CSF kinderen in mijn klas, maar heb te weinig kennis …
We willen een kangoeroeklas starten, maar hoe beginnen we daar dan best aan?
Herken je je in één van deze vragen? Of heb je een gelijkaardig probleem?
Dan ben je van harte welkom bij ‘Expeditie cognitie’!
Vanuit mijn praktijk in Heverlee (Leuven) of online help ik je verder met al je vragen of noden rond CSF/ hoogbegaafdheid. We vertrekken samen op een boeiende expeditie, om zo uit te zoeken wat voor jouw kind werkt.
Wat kan ik je bieden?
Correcte informatie en adviezen, wetenschappelijk onderbouwd, gecombineerd met bergen ervaring hoe je deze kennis nu concreet kan toepassen!
CSF (Cognitief Sterk Functionerend) - Hoogbegaafd - Uitzonderlijk hoogbegaafd: Wat is nu juist het verschil?
Hoogbegaafde of HB kinderen is de term die het meest gekend is. Er bestaan heel wat verschillende definities en modellen over hoogbegaafdheid, elk met hun eigen nuances en klemtonen. In praktijk zien we dat er vaak vooral wordt gekeken naar het resultaat van een IQ test. Als je daarbij 130 of meer scoort, mag je jezelf hoogbegaafd noemen. Natuurlijk is de realiteit een stuk complexer. Er zijn heel wat redenen waarom iemand toch geen 130 scoort, maar desondanks heel wat gelijkaardige kenmerken vertoont en gelijkaardige noden heeft. Deze kinderen vallen uit de boot als we ons alleen op de groep hoogbegaafden richten.
Daarom vind ik het belangrijk om een aanbod te voorzien voor een grotere groep, namelijk de CSF of Cognitief Sterk Functionerende kinderen. Dit zijn kinderen met sterke cognitieve vaardigheden en/of sterke schoolse vaardigheden, die al dan niet tot uiting komen. Dus ook onderpresteerders en kinderen die wel cognitief sterk zijn, maar niet per sé hoogbegaafd.
De CSF kinderen vormen een erg diverse groep. Lang niet iedereen heeft dezelfde noden en problemen, er zijn behalve IQ nog heel wat andere factoren die meespelen hierbij. Maatwerk blijft daarom erg belangrijk.
Een laatste groep zijn de Uitzonderlijk Hoogbegaafde of UHB kinderen. Dit wil zeggen dat ze een IQ van minstens 145 hebben. Door dat zeer hoge IQ zijn hun noden vaak nog een stuk groter en complexer, waardoor het op school nog moeilijker wordt om aan hun behoeften te voldoen.