Over mij

Ik ben Birgit, mama van 2 hoogbegaafde kinderen.

Ik werk als leerkracht in een basisschool en ben ook projectmedewerker van het ‘ondersteuningsbeleid voor cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen’.

 

Het thema ‘hoogbegaafdheid / CSF’ kwam op mijn pad toen mijn eigen kinderen hoogbegaafd bleken te zijn. Ik begon me hierin te verdiepen en nadien mijn kennis en ervaring te delen. Oorspronkelijk deed ik dit alleen met leerkrachten en scholen, via mijn job als projectmedewerker.

 

Maar vanuit mijn eigen rol als mama weet ik hoe moeilijk de speurtocht naar een gepaste oplossing kan zijn en dat het ook als ouder erg deugddoend kan zijn als iemand je daarbij ondersteunt.

 

Daarom startte ik ‘Expeditie Cognitie’ op.

 

Ik ga graag samen met jullie op expeditie om uit te zoeken wat je kind nodig heeft, welke weg we kunnen volgen om je kind te geven waar hij of zij nood aan heeft. Mijn dubbele bril, als mama en als leerkracht, helpt me om de noden langs beide perspectieven te kunnen bekijken. Soms is het een korte tocht, soms een lange. Elk kind is anders en verdient een traject op maat.

Basisdiploma’s
  • Burgerlijk ingenieur (1998). Deze achtergrond komt me nu goed van pas in mijn huidige job: wetenschappelijk onderbouwde kennis en advies doorgeven

  • Kleuteronderwijzer (2001)

Bijkomende opleidingen
  • Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters, geen luxeprobleem! ( UCLL, 2012)

  • Studiedag: Ontwikkelen van cognitief talent in de praktijk (Expertisecentrum TALENT en ankerscholen, 2022)

  • ECHA congres Den Haag: Empowering Every Talent Together. Creative ways to enable personal growth (2022)

  • Expertopleiding hoogbegaafdheid (Hoogbloeier, 2023 )

  • Opleiding kindertalentenfluisteraar (Luc Dewulf en Els Pronk, 2023-24)

  • Verschillende studiedagen bij Hoogbloeier (2023-24)

  • Symposium Talent in groei (Steunpunt Onderpresteren, 2024)

  • ECHA congres Thessaloniki: Expanding Horizons. The Odyssey of Talents and Gifts (2024)

  • Studiedag: Talent laten groeien: Positieve ontwikkeling en zelfontplooiing (Expertisecentrum TALENT en ankerscholen, 2025)

  • Integrale coaching essentials (Yourcoach, 2025)

  • Online festival executieve functies (Leren Leren Nederland, 2025)

  • Wijs op Weg (Sabine Sypré, 2025)

  • De kracht in jezelf (Sabine Sypré, 2025)

Sinds 2001 werk ik in basisschool Sancta Maria in Leuven. Eerst een tiental jaren bij de kleuters, daarna ongeveer een even lange periode in de lagere school, als leerkracht van de ‘projectklas’ (= onze kangoeroeklas).

 

In schooljaar 2019-2020 heb ik ook een jaar met uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen gewerkt bij Talentvol, tot de coronacrisis roet in het eten gooide.

 

In 2020 werd onze school geselecteerd als ‘voorbeeldschool voor cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen’ en startte ik als projectmedewerker.
Drie jaar later werden we opnieuw uitgekozen voor het vervolgproject (‘Ondersteuningsbeleid voor CSF leerlingen’).
Samen met andere ankerscholen en met het expertisecentrum Talent begeleiden we scholen bij het uitbouwen van een goed beleid voor deze kinderen, door opleiding en ondersteuning.

Op onze school doe ik iets gelijkaardigs: ik sta niet meer voor de klas maar stippel mee het CSF-beleid uit, neem deel aan zorggesprekken, ga kinderen testen, observeren en oplossingen op maat zoeken als de ‘standaard’ oplossingen niet werken voor hen.

 

In 2022 werden we bovendien één van de drie eerste Talent Points van het ETSN-netwerk, een internationaal netwerk van organisaties en scholen die werk maken van expertisedeling op vlak van hoogbegaafdheid.

mijn inspiratieboek boost afbeelding
Mijn inspiratieboek/boost
Aan de slag met cognitief talent in het onderwijs
(Die Keure)

Samen met de andere ankerscholen schreef ik mee aan dit praktijkboek voor scholen en leerkrachten. We bespreken de meest voorkomende onderwerpen zoals herkennen en signaleren, verrijken in de klas, klasexterne verrijking, versnellen,… De theorie wordt geïllustreerd met heel veel voorbeelden, tips en casussen.

Zowel kleuteronderwijs, lager onderwijs als secundair onderwijs komen aan bod.

studio spelling 2 afbeelding
studio taal 3 afbeelding
Studio Taal / Spelling differentiatie 3
(Zwijsen)

Ik werkte mee aan deze verrijkingsmaterialen die horen bij de methode Studio Taal / Spelling, maar ook los van deze methode ingezet kunnen worden. Zowel voor taal als voor spelling is er een boekje per leerjaar beschikbaar (vanaf tweede leerjaar).